De opentuindagen komen er weer aan

Het nieuwe tuinseizoen is inmiddels al weer gestart. Wij van Groei en Bloei zijn druk bezig om de opentuindagen te organiseren. Voor mei en juni hebben wij een mooi aanbod van leden die hun tuin open stellen. Voor juli en augustus zoeken wij nog leden die mee willen doen.

Op 25 mei starten wij met 2 tuinen in het Hollandse Hout.

De tuinen zijn te bezoeken tussen 19.00 uur en 21.00 uur.  Neem contact op met het bestuur voor de exacte adres gegevens.

De tuinen voor juni en juli zullen wij later bekend maken.

Tuin 1

Deze tuin  is in 2002 ontworpen door Jikke Hamerpagt van Locus Flevum. Dat ontwerp voorzag in een formele tuinopzet met strakke belijningen en een indeling waar een speelse symmetrie aan ten grondslag ligt. Het sloot allemaal mooi aan bij het huis; de kavelgrootte (1250 m2), het niveauverschil in de tuin en de houtwal op de erfafscheidng met de achterburen. Ook de gekozen beplanting door Jikke Hamerpagt  sprak Jan en Nelly erg aan. Ieder perk heeft een eigen sfeer. De haagbeuk, buxusornamenten en een strakke vijverpartij vormen de karakteristieke elementen in de tuin. Door de jaren heen zijn hier en daar wat aanpassingen op het originele ontwerp gedaan. Ook de vijver is volledig gerenoveerd. Maar de oorspronkelijke opzet is nog steeds heel herkenbaar.

De bewoners beleven veel plezier aan hun tuin. Zij hebben er behoorlijk wat werk aan, maar dat zorgt ook voor de nodige ontspanning en het geeft veel voldoening. Zo is tuinieren voor hen steeds meer een echte liefhebberij geworden, waar zij veel tijd en energie in steken. Echte kenners vinden zij zichzelf niet, maar al doende worden zij steeds wijzer.  Iedereen die tuin wil komen bekijken op 25 mei is van harte welkom bij Jan van Casteren en Nelly den Os  .

De andere tuin in het Hollandse Hout  heeft zelfs in een vaktijdschrift gestaan. De tuin met een oppervlakte van ca. 1350 m2 grenst aan open water en is onder architectuur aangelegd. Echt een tuin met een maritiem karakter en een eigenwijze inrichting. De tuin loopt in 2 niveaus richting het water en heeft een mooi open karakter.  De tuin heeft meerdere terrassen en zelfs wellness voorzieningen. Daarmee beleef je de tuin op veel manieren.

Albert en zijn vrouw zijn echte Italië-liefhebbers.  Dat blijkt ook uit de door hen uitgekozen 45 jaar oude Italiaanse kurkeik, die een echte eyecatcher is. Verder onderstreept de aanlegsteiger en het originele Friese, door ambachtslieden gemaakte, boothuis het maritieme karakter van de tuin Albert Jochems en zijn vrouw verwelkomen jullie graag op 25 mei.

De tuinen in juni

Op 22 juni hebben wij waarschijnlijk 3 fraaie tuinen. De organisatie daarvan is bijna afgerond. Dus zet deze datum alvast in de agenda’s. Wij komen over een poosje met meer informatie.