Terugblik van bezoek WeeversNieuwstad op 28 november.

WeeversNieuwstad is niet erg bekend bij de inwoners van Lelystad. Dat is jammer want dit is een prachtig bedrijf op de Oostervaart dat al bijna 75 jaar bestaat. Het is een familiebedrijf en de huidige eigenaar, Rick Weevers is al de vierde generatie binnen dit bedrijf. We hebben het geluk dat in Lelystad de winkel vol staat met tuin- en parkgereedschap en in Marknesse doen ze meer met landbouwmachines.

We werden hartelijk ontvangen met koffie en koekjes en hebben uitleg gekregen over het ontstaan van het bedrijf en wat ze voor de particulier maar ook voor allerlei instanties, zoals de brandweer, sociale werkvoorziening, gemeentes, sportverenigingen en recreatiebedrijven kunnen betekenen.

Rick en zijn collega’s Thomas (verkoper binnendienst) en Roel (monteur) hebben ons van alles vertelt over handgereedschap en elektrisch tuingereedschap. Veel tuinwerk wordt tegenwoordig gedaan met accugereedschap. De nieuwste trend is met één accu werken voor bijvoorbeeld een snoeischaar, een bladblazer en een kettingzaag. Eén accu in de oplader en de andere in de machine. Accu leeg? Wisselen en je kan weer door.

Maar je kunt er ook binnenlopen voor advies, werkschoenen (ook damesmaten), een bats, een tuingieter, goede snoeischaar, onderhoudsmiddelen voor je gereedschap en nog veel meer.

WeeversNieuwstad verkoopt robotmaaiers voor de particulier of voor diegene met een grote tuin, een zitmaaier. Stihl, Ego en Greenworks zijn goede merken die ze verkopen en waarmee je voor onderhoud en reparatie bij ze terecht kunt. Er is veel kennis aanwezig in de werkplaats, waar we ook mochten kijken. De monteurs kunnen, soms gestuurd d.m.v. een computer, aan het werk met het repareren van bijvoorbeeld jouw kettingzaag. Als je zelf zorgt dat je je machine en handgereedschap schoonhoud, smeert en scherp houd, dan zorg je ervoor dat het langer meegaat. Maar gaat er toch iets kapot, dan weten we dat we met merkgereedschap aan de Binnenhavenweg terecht kunnen.

Het laatste onderdeel van deze avond was een kijkje achter de schermen in de grote loods, waar landbouwmachines stonden voor onderhoud. Ook worden er nieuwe onderdelen nagemaakt, zodat de machine weer bruikbaar is. Zo stond er een kar die ’s zomers in de Oostvaardersplassen rijdt, hele grote tractoren en een draaibank van voor de tweede wereldoorlog die nog steeds werkt!

Al met al doet dit bedrijf veel meer dan wij dachten en kunnen we er heel goed terecht voor onze tuinspullen. Als bedankje voor de interesse in het bedrijf kreeg ieder van ons een mooie stevige bladhark mee naar huis. Deze komt bij Groei en Bloei leden natuurlijk goed van pas! Kortom, het was een zeer geslaagde avond en een aantal van ons gingen met mooie aankopen weer naar huis.