Maak kennis met … Gerrit-Jan Roza van BioFreshi Produce B.V.

Wie gaat er schuil achter de zonnige Biofreshi-advertentie in Groei & Bloei en wat is het doel van de advertentie? Twee intrigerende vragen. Om antwoorden te krijgen spreek ik met Gerrit-Jan Roza. Hij vertelt wat voorafging aan de start van Biofreshi Produce B.V.

Na de opleiding aan de landbouwschool en zijn werkzaamheden bij een biologisch bedrijf aan de Bronsweg was het opzetten van zijn bedrijf een min of meer logisch gevolg van de ervaringen uit zijn jeugd. De ouders van Gerrit-Jan, zijn vader was boerenzoon, hadden een volkstuin van 4 are en waren daarmee voor hun gezin zelfvoorzienend voor de dagelijkse gezonde maaltijd. Gerrit-Jan was gewend om heel regelmatig van zijn ouderlijk huis aan de Haf naar het volkstuincomplex achter de Beukenhof te fietsen. Het starten van een bedrijf met als doel het leveren van gezonde AGF-producten was dan ook een mix van de meegekregen ‘gezonde’ jeugd, de opleiding en de opgedane werkervaring.

BioFreshi Produce B.V staat voor de tussenhandel van biologisch en duurzaam gekweekte groenten en fruit. De producten worden gekocht bij telers en geleverd aan gezondheidswinkels zoals Ecoplaza, maar ook aan supermarkten, o.a. Jumbo, Plus en Dekamarkt. De producten zijn te herkennen aan het speciale biologo, wat valt onder de Europese regelgeving, het groene blaadje met sterretjes. Bij het kopen van een product met dit logo kan men erop vertrouwen dat het product afkomstig is van biologische land- en tuinbouw.

Dit brengt ons meteen bij de volgende vraag: waarom een advertentie in ons blad?  Immers wij kunnen als consument niet rechtstreeks bij Biofreshi Produce kopen.

Zijn motivatie is het overbrengen van een bewustwordingsproces bij de consument. Wij als Groei & Bloeileden staan dichtbij de natuur. De meesten van ons zullen geen bestrijdingsmiddelen gebruiken en hebben gezondheid en het welzijn van mens en dier hoog in het vaandel. Producten met het ‘groene logo’ horen daarbij en beveelt hij ons dan ook van harte aan.

Maar eigenlijk, zo vertrouwt hij mij toe, is de reden voor het plaatsen van de advertentie ook sponsoring van onze vereniging, waarvan zijn moeder Riet al jaren lid is.

En daar zijn wij blij mee!

Elske van Goïnga.