Terugblik Open Tuinenavond in De Landerijen.

Het gebeurt niet vaak dat we een Open Tuinenavond hebben bij een tuin waarvan de eigenaren geen lid zijn van Groei&Bloei, maar op deze avond was dat bij beide tuinen het geval, en dat vinden wij uiteraard heel bijzonder! Deze Open Tuinenavond stond reeds gepland voor mei 2020, maar werd i.v.m. Covid, net zoals alle andere activiteiten, geannuleerd. Maar het lange wachten werd uiteindelijk beloond met prachtig weer en een fantastische opkomst van zeker 45 leden! Het was duidelijk dat de leden niet alleen het rondkijken en inspiratie opdoen in andere tuinen hadden gemist, maar ook elkaar, dus het werd een heel gezellige, sociale avond.

De tuinen van Jannie & Bert en Alie & Age zagen er piekfijn uit, het was duidelijk dat er voorafgaand aan ons bezoek flink getuinierd was om alles er ‘moeiteloos’ uit te laten zien – maar wij weten wel beter! Beide gastvrouwen waren vooraf nog wat bezorgd dat er op het moment van de avond te weinig planten in bloei zouden staan, maar er was meer dan voldoende om te bewonderen. Jannie had van tevoren zelfs haar mooie witte pioenen en zalmroze papavers ingepakt met boterhamzakjes om ze te beschermen tegen de fikse regenval van de dagen ervoor, zodat deze in ieder geval op de avond zelf nog de show konden stelen! Een Open Tuinenavond is geen examen of keuring, maar ja, ik snap haar wel, je wil het liefste toch dat iedereen ziet hoe knap je ‘lievelingen’ zijn! De tuinen van onze beide gastvrouwen en -heren  zijn heel verschillend qua indeling en opzet en dat maakte dat onze leden in iedere tuin een heel andere beleving hadden.

De tuin van Alie en Age voelt wat wilder en avontuurlijker, ook door het behoedzaam ‘kruip door/sluip door’ lopen over de stapstenen en het paadje van de kleine waaltjes tussen de weelderige bomen en planten met gevarieerde bladvormen en kleuren, waarbij je aan het einde van de tuin verrast wordt door het zicht over de Lage Vaart. Alie is door haar opleiding en werk ook een wandelende planten- en bomengids, dus ze was de hele avond heel druk met het beantwoorden van allerlei vragen. De boom die het meest bewonderd werd – ook omdat je hem niet kon missen! -, was toch wel de volop in bloei staande Cornus (Kornoelje) waaronder iedereen elkaar voorzichtig passeerde op de cirkel van de 150 jaar oude waaltjes van de ouderlijke boerderij. De witte bloembladen met in het midden de bolvormige kern, staken prachtig af bij de groene bladeren en nodigden uit om verder te lopen, dieper de groene oase in!

De tuin van Jannie en Bert is door de indeling overzichtelijker en er waren meer bloemen in te bewonderen. Na het passeren van het hekje naast het rozenperkje waarvan alle bloemen helaas inderdaad nog in de knop zaten, werd je meegenomen naar het zo-strak-als-een-biljartlaken gazon en de border met een waaier aan uiteenlopende bomen en planten, zoals Phlomis  russeliana (Brandkruid), Aruncus dioicus (Geitenbaard), Verbena bonariensis (IJzerhard) en nog veel meer. We wandelden via de pergola, waar de druiven op volle kracht mooie trossen aan het vormen waren, naar het gedeelte waar de insecten een feestje kunnen houden: prachtige witte en blauwe Nigella damascena (Juffertjes in het groen) waren samen in de wind aan het dansen met de Papavers en de Lupines. In de boomgaard trof je naast de fruitbomen ook een heuse ‘Clerodendrum trichotomum’ (Pindakaasboom), waarbij je de onmiskenbare geur van pindakaas rook, als je het blad op aanraden van Jannie een beetje kneusde. In de moestuin, oogstte vooral de artisjok veel bewondering!

Het was een prachtige, fleurige, geurige avond!