Zintuigentuin in het bultrugpark

ZINTUIGENTUIN IN HET BULTPARK

Het Bultpark is een van de Lelystadse parken.

Het Bultpark ligt tussen vijf woonwijken: Hanzeborg, Schouw, Kogge, Gondel en Kempenaar. Aan het park grenzen zes basisscholen.

In het begin van deze eeuw wilde gemeente Lelystad luxe watervilla’s bouwen in het park. Comite Bultpark, waarin de bewoners vertegenwoordigd waren, verzette zich daar met succes tegen. In 2013 wilde de gemeente groot onderhoud in het park uitvoeren. Bewoners wisten (weer) van niks en het ‘oude’ comite werd nieuw leven ingeblazen, later werd het een stichting: Stichting Bultparkcomite. De laatste jaren spelen woningbouw- plannen geen rol. Het Bultparkcomite zet zich in voor een (nog) mooier Bultpark en dat gebeurt op verschillende manieren.

Het jaar door worden er wandelingen georganiseerd (eetwandelen, bomen kijken, vleermuizen spotten, Nacht van de Nacht en meer). Er worden voorzieningen aangelegd zoals een hondenstrand, bijenstroken, plukweitjes, een hondenspeelplaats en er wordt gewerkt aan een Kabouterroute, een kleine zonneweide en Zintuigentuin.

Scholieren helpen het park schoon te houden, we nemen deel aan de Natuurwerkdag en Mensen maken de Buurt.

50 Jaar Lelystad

Toen in 2017 Lelystad 50 jaar bestond plantte Ina Adema de enige, echte 50 jaar Lelystad burgemeesterboom (een dakplataan) in het Bultpark. Andere verenigingen, personen en organisaties die iets met ‘50‘ hadden, konden een hoogstam appel of peer kopen en planten. Die actie zorgde voor zo’n 25 extra fruitbomen: bloesem voor insecten, vruchten voor de liefhebbers (mens en dier).

BULTPARK GROENPROJECT

In 2018 stond de Stichting op de gemeentelijke Motiemarkt met het plan om een flinke (850 m2) groenvoorziening aan te leggen: het Bultpark Groenproject. Het project bestaat uit een Pluktuin met kruiden en bloemen, Lekker Lelystad, een ‘tuin’ waar alle struiken (en een paar bomen) in aangeplant zijn waarvan je de vruchten en soms de bloemen kunt (en in Lelystad ook mag!) eten. Verder drie Blije BijenBorders met vaste planten voor bijen, hommels, vlinders en andere insecten en het Bultpark Buurtbos met daarin veel planten die je ook in de Lelystadse bossen kunt tegenkomen. IVN afdeling Lelystad verzorgt educatieve lessen in het open lucht ‘leslokaal’ van het Bultpark Buurtbos.

Op 24 april opende wethouder Nelly den Os, samen met twee van onze topvrijwilligers Wil van Kessel en Willem Riepma, het project door het planten van drie aalbessen. Om het geheel een beetje meer cachet te geven was gekozen voor bessen van het ras Jonkheer van Tets. Misschien niet de lekkerste maar goed, het ging om de Jonkheer.

ZINTUIGENTUIN
Het Bultpark Groenproject wordt afgerond met een kleine Zintuigentuin: vier bakken: Zo ruikt groen, Zo voelt groen en Zo smaakt groen. De vierde bak is de Lief en Leed bak. Hierin wordt het menselijk leven gesymboliseerd met behulp van planten, van levensboom tot doodsbeenderenboom en alles daar tussen in. De Zintuigentuin wordt in totaal zo’n 35 m2 groot. Het ontwerp is klaar (en goedgekeurd door de gemeente), de invulling met de planten vordert maar daarin is nog volop ‘inspraak’ mogelijk.

SAMENWERKEN

Stichting Bultparkcomite werkt graag samen met anderen omdat 1 + 1 op die manier geen 2 maar vaak 3 wordt. Die ‘anderen’ zijn op dit moment onder andere gemeente Lelystad, de Ruiltuin, Dierenweide De Knotwilg en IVN afdeling Lelystad. Het leek ons een aardig idee om leden van Groei en Bloei uit te nodigen om de Zintuigentuin te adopteren. Dat betekent in de praktijk vooral het onderhoud van de plantenbakken en het informeren van mensen/groepen die belangstelling hebben voor de tuin en de beplanting.

Aanleg

De Zintuigentuin wordt aangelegd door vrijwilligers die op dit moment actief zijn in het Bultpark (van een paar uur per jaar tot soms een paar uur per week. We zijn als Stichting overigens blij met ieders inzet).

Als stichting hebben we een werkbudget. Geld voor extra voorzieningen, zoals de Zintuigentuin, wordt aangevraagd bij diverse fondsen en andere gulle schenkers. Overigens is ‘pas’ de helft van het benodigde budget binnen.

Onderhoud

Omdat het om een kleine tuin gaat is het onderhoud beperkt qua tijdsduur. Naar schatting vraagt het een uurtje per 14 dagen als je met een groepje van 2 – 4 personen bent. Het grote onderhoud, zoals het beitsen van de bakken, kan gebeuren tijdens de Natuurwerkdag in november en/of de Mensen maken de Buurtdag in maart. Groot gereedschap kan, tijdens openingstijden van de tuin, geleend worden in de vlakbij gelegen Ruiltuin. We mogen gebruik maken van het toilet op Dierenweide De Knotwilg. Niet alleen het onderhoud is belangrijk maar ook gezelligheid en natuurlijk een beetje trots als jullie eigen Groei en Bloei tuin er pico bello uitziet!

Kortom: lijkt het je wat, laat dan van je horen!