Open Tuinen; het volkstuincomplex van VMT

Op donderdagavond 6 juli 2023 hebben we een heel bijzondere Open Tuin kunnen organiseren.

We gaan naar het volkstuincomplex van VMT – de Vereniging Milieuvriendelijk Tuinieren- aan de Bosweg 30, ten noorden van het Karveel. Wij krijgen daar een rondleiding.

Het is dus niet 1 open tuin, maar heel veel tuinen op een volkstuincomplex dat al bestaat sinds het midden van de jaren ’70.

In een mooie door groen omgeven omgeving wordt daar door tuinliefhebbers op hun eigen manier getuinierd. Je vindt er groente, bloemen, fruitbomen, fruitstruiken etc. Er wordt heel veel biologisch getuinierd volgens het principe “zonder aanwending van chemische vervaardigde, niet-natuurlijke meststoffen en bestrijdingsmiddelen...”

Bij de huidige tuinliefhebbers, zoals bij veel leden van Groei & Bloei, is dat een vanzelfsprekendheid. Maar ten tijde van de oprichting van VMT (midden jaren ’70) was dat behoorlijk vooruitstrevend.

Ook heeft VMT oog voor de biodiversiteit en kennisoverdracht. VMT heeft sinds 2022 een bijenstal. Er wordt gewerkt aan een vleermuizenhotel, er is een boekenkastje waar (tuin)boeken gehaald en gebracht kunnen worden en jaarlijks wordt er een Lentemarkt en een Oogstmarkt georganiseerd.

We krijgen daar een rondleiding en mogen daarna wellicht vrij rondkijken.

Wanneer

Donderdagavond 6 juli 2023 om 19.30 uur.

Te bereiken

Met de auto vanaf de Houtribdreef, de afslag bij het kerkgebouw Het Anker, Karveel 33/34, in en helemaal uitrijden.

Aan het einde van de woonwijk wordt het de Bosweg ( bij het bordje “Tuindersbos” en “doodlopende weg”.

Kruis het fietspad, neem het 2-de weggetje rechts, en dan gelijk weer rechts – gevolgd door een bocht naar links. Helemaal tot het einde doorrijden. Dan kom je bij het complex.

Of (beter): neem je de fiets dan volg je het fietspad dat pal loopt achter de wijken het Karveel en de Boeier. Halverwege bij de Bosweg ( zie boven) loopt de route verder die volgen zoals hiervoor beschreven.

We hopen op in alle opzichten een mooie en leerzame avond.