Kwekerij- en tuinbezoek in de Noordoostpolder zaterdag 18 mei

Kwekerij Joosten en "de Stekkentuin"

Zaterdag 18 mei gaan we een bezoek brengen aan de Noordoostpolder. Niet zo ver vanaf Lelystad maken we er een leuke dag van met het bezoek aan een kwekerij en aan ‘De Stekkentuin ‘.

Vanaf het Noorderwagenplein in Lelystad vertrekken we richting de Stekkentuin. De Stekkentuin is een boerderijtuin van ruim 4000 m2 met bijzondere planten. Hier gaan we koffie of thee drinken met taart.

In de tuin spelen bladkleur, -vorm en -structuur een belangrijke rol. Zo’n 30 jaar geleden is de tuin grondig aangepakt. Oude heesters en planten werden verwijderd en de strakke lijnen werden eigenhandig door Wies Voesten met de schop omgetoverd, tot speelse golvende borders. In de vruchtbare zavelgrond van de Noordoostpolder groeide alles prima en steeds meer werd er een hoekje van het grote erf ingepikt en door Wies vol geplant met stekken uit de tuin. Waar ze begon met stekken van anderen,  had ze later heel veel stekken voor anderen. Nu staan er van voor- tot najaar bijzondere vasten planten waaronder honderden verschillende Helleborus variëteiten, Hosta soorten, Hortensia’s, Stokrozen in allerlei kleuren en verschillende soorten Narcissen geflankeerd door duizenden soorten blauwe bolletjes en Pulmonarias.

Daarna rijden we naar Kwekerij Joosten in Rutten. Deze kwekerij bestaat nu zo’n 34 jaar en is een echt familiebedrijf. De kwekerij bestaat uit twee verschillende onderdelen. Enerzijds kweken ze op grote schaal een beperkt aantal soorten die verwerkt worden voor de groothandel. Anderzijds hebben ze een showtuin van 2400 vierkante meter, in de vorm van een irisbloem. In deze tuin staan inmiddels 1500 soorten Irissen, dit is de grootste Iris collectie van Europa.  Verder zijn er nog ongeveer 1300 Hemerocallis soorten (Daglelies) te bewonderen en 1500 andere vasten planten.

We rijden gezamenlijk deze dag. Wil je chauffeur zijn? Graag!  Of wil je liever meerijden. Let op: Neem zelf eten en drinken mee. Waarschijnlijk rijden we rond 16.00 uur weer terug naar Lelystad, misschien iets eerder.

Vertrek : Noorderwagenplein om 9.30 uur

Kosten: voor de entree en koffie: € 7,-.  Dit graag overmaken voor 10 mei. Zie gegevens achterkant van dit blad.  En je betaalt de kosten voor het meerijden rechtstreeks aan de chauffeur. Deze bedragen € 8,50 per persoon.

Wil je mee? Geef je op voor 10 mei via  het aanmeldformulier.

Ook niet- leden kunnen zich opgeven en zijn van harte welkom.

Meer informatie:

www.kwekerij-joosten.nl  Kwekerij Joosten, Ruttensepad 7-2,  8313 PM  Rutten.

www.de stekkentuin.nl  De Stekkentuin, Noordermiddenweg 13,  8311 PZ  Espel

Aanmeldformulier bezoek aan de NOP op 18 mei

note:

Mocht u kiezen voor carpoolen, dan betaald u bovenop de € 7,- kosten, nog € 8,50 aan de chauffeur