De Werfsjob

'Maak kennis met ... Tiny en Byonda van de Werfsjob'

In dit tweede 'Maak kennis met ...' interview is Sanne naar de 'Werfsjob' op de Bronsweg gegaan.

De houten kisten met haardhout zijn hoog opgestapeld naast de loods. Daarnaast staan de grote potten met hortensia's en daar tegenover de andere plantjes, de oppottafels en de fruitbomen. Naast de fruit- en notenbomen, zijn er door heggen opgedeelde tuintjes, waar 's zomers vooral bloemen bloeien. De Werfsjob maakt deel uit van het biologische landbouwgebied aan de rand van Lelystad en is omringd door groen.

Tiny Engwerda begon elf jaar geleden met de Werfsjob aan de Bronsweg 10. Het leer-werkbedrijf voor mensen met een beperking komt voort uit een vergelijkbaar initiatief van de Stichting Triade, waar Tiny en ook enkele van haar cliënten werkzaam waren. Byonda is één van hen. Elke maandag en woensdag komt ze hout kloven en haardhout inpakken in oranje netzakken. “Alles is leuk hier”, vertelt ze vrolijk. Naast het houtkloven knutselt ze graag. In de kantine hangen haar kleurrijke hartjes van kralen. Tevens kun je daar breien of weven op het weefgetouw. En ook met hout worden de prachtigste creaties gemaakt: allerlei dieren zoals uilen en konijntjes, vogelhuisjes en andere voorwerpen voor de tuin of de galerie in de gang.

Staatsbosbeheer zorgt voor de aanvoer van voldoende hout. “Wij zagen de stammen, kloven het hout, pakken het in en bezorgen het in de hele polder”, vertelt Tiny. “Daarnaast verkopen we nog planten, vooral hortensia's. Wie graag buiten wil werken kan in de zomer meehelpen met zaaien, stekken en verpotten. Ook de door heggen afgescheiden tuintjes moeten bijgehouden worden en de fruitbomen gesnoeid. Veilig werken, duidelijkheid en structuur zijn belangrijk”, zegt Tiny,”en alles naar eigen vermogen.” De afwisseling in werkzaamheden ervaren haar 24 cliënten als zeer prettig.

Andere activiteiten zijn de boodschappen doen voor de kantine samen met een vrijwilliger en soms wat lekkers maken met elkaar, zoals soep of wraps. Vier keer per jaar hebben ze overleg en elke dag is er een werkoverleg waarin duidelijk wordt wie wat zal gaan doen. Tegen het einde van het jaar verandert de loods in een kerstmarkt, waar kerstbomen worden verkocht. In plaats van machines en hout verrijzen er dan kramen waarin alle kunst die ze maken en andere mooie spullen van de hand gaan.

De eerste week van juni doet Werfsjob mee aan de prokkeldagen, waarin mensen met en zonder een beperking samenwerken en elkaar inspireren. Dit gebeurt via het maken van bijvoorbeeld kunstwerken. Trots vertelt Byonda dat ze al een keer de eerste prijs, de gouden prokkelschaal, hebben gewonnen.

Particulieren kunnen doordeweeks tussen 9:00 uur en 16:00 uur langskomen om hout te kopen. Wie het leuk vindt, kan ook een kijkje nemen bij de plantjes. Misschien ga je dan naar huis met wat extra's.