bekijk online
Lelymail maart 2023

We hebben de activiteiten van het voorjaar nog even voor jullie op een rijtje gezet. Als je mee wilt doen, geef je dan snel op! Als aanmelden nodig is dan staat het erbij.

Koffiemiddag op maandag 13 maart bij BinnenInn

We hebben weer een reuze gezellige koffiemiddag bij BinnenInn gepland. De bedoeling van deze middag is om met andere tuin- en plantenliefhebbers bij elkaar te komen. Het is een geheel vrijblijvende middag zonder programma. Je kunt dus gewoon lekker bijpraten met anderen. Neem gerust iemand mee die geen lid is van Groei en Bloei!

Je bent welkom vanaf 14 uur en de kosten voor koffie of thee is helaas voor jezelf, maar de gezelligheid krijg je gratis.

BinnenInn, Neringpassage 54.

Bloemschikles met gastdocent Machteld Buitenhuis op dinsdagavond 14 maart

Voor in het voorjaar heeft Machteld een toepasselijke opdracht bedacht, een bloemstuk met kippengaas.

Kippengaas kan je gebruiken als hulpmateriaal om je oasis stevig te maken en vervolgens kun je het dan met draad ergens aan bevestigen, bv een lijst, zie foto 1, of bovenop stokken steken, zie foto 2.

Je kan het ook gebruiken om een ondergrond van te maken, zie foto 3. Oasis ingepakt in plastic met daaromheen kippengaas die je in een gewenste vorm kan buigen en daarna omwikkelt met hooi. Ook kan je kippengaas gebruiken vanwege de sierwaarde die het heeft. Je buigt het dan tot een mooi windlicht of stolp, zie foto 4 om vervolgens hierin bloemen, bolletjes en/groen te verwerken

Voorjaarsbloemen en bollen zijn een prachtige combinatie en staan symbool voor het nieuwe leven dat eraan komt!! Zo halen we de lente alvast in huis, of op de tuintafel.

Let op: Je neemt zelf je materialen zoals een lijst, kippengaas (ook van te voren te bestellen bij Machteld) en bloemen en je gereedschap mee. Machteld helpt je om er iets moois van te maken.

Tijd: 19.30 uur

Plaats: Duurzaamheidswinkel Stadhuisplein 51

Kosten: 12,50 voor leden en 17,50 voor niet-leden

Aanmelden via het aanmeldformulier op lelystad.groei.nl

Lezing op 28 maart: Klimaatbestendige, eetbare tuin door Vera Greutink

Het klimaat verandert en wij als tuiniers moeten mee veranderen, of wij nu willen of niet. Maar hoe pak je dat nu precies aan?

In deze lezing komt Vera Greutink ons een handje helpen met haar theorie achter het klimaatbestendiger maken van de tuin aan de hand van de eetbare tuin, maar het principe is natuurlijk ook toe te passen in de siertuin. Ze legt uit hoe je met bepaalde technieken uit het permacultuur repertoire (zoals niet spitten en mulchen) je tuin beter bestand kunt maken tegen onvoorspelbaar weer, zowel droogte als een overvloed aan water. Ook laat ze zien hoe je een eetbare tuin kunt ontwerpen als een weerbaar ecosysteem dat weinig externe input nodig heeft. Tenslotte komen enkele van haar favoriete klimaatbestendige, eetbare planten aan bod, zoals honingbes, olijfwilg en brave hendrik.

VERA GREUTINK is moestuinier, groenschrijver en ontwerper van eetbare tuinen. Vanaf 1999 tuiniert ze volgens de principes van de permacultuur.  Ze schrijft voor verschillende Nederlandse en Engelse tuintijdschriften, onder andere  Groei & Bloei, De Tuin op Tafel, Tuinseizoen, Buitenleven en Permaculture Magazine. Haar eerste boek ’TUIN SMAKELIJK' over permacultuur in de praktijk verscheen in november 2015 en haar Engelstalige boek EDIBLE PARADISE in 2019. Meer informatie over de activiteiten van Vera vind je op www.tuinsmakelijk.nl

Tijd: zaal open om 19.45 uur; start om 20.00 uur

Locatie: BinnenInn, Neringpassage 54, Lelystad

Entree: Gratis voor leden; niet-leden betalen € 5,-.

Let op: voor de koffie of thee zijn we genoodzaakt een euro te vragen!! Neem dit ajb gepast mee.

Extra excursie:

Woensdagavond 19 april tulpen plukken in Hanneke’s pluktuin!

Opgeven is noodzakelijk.

Informatie volgt nog in de volgende Lelymail en op lelystad.groei.nl

22 april van 11.00 uur tot 15.00 uur staat Groei en Bloei Lelystad met een kraam in het Bultpark.

Er is van alles te beleven op de Bultpark Buitendag. Er komen meer dan 30 standhouders die allemaal iets met ‘buiten’ te maken hebben. Wil je ons helpen? Heel graag, geef je op via info@lelystad.groei.nl. Of kom gewoon even kijken.

Koffieochtend op donderdag 11 mei bij BinnenInn

Kom gezellig bijpraten met andere groenliefhebbers.

Je bent welkom vanaf 10 uur en de kosten voor koffie of thee is helaas voor jezelf, maar een gezellige ochtend met elkaar is dat zeker waard.

BinnenInn, Neringpassage 54.

27 mei Gardenista. Helaas gaat Gardenista dit jaar niet door.

Op vrijdag 23 juni gaan we met de bus de hele dag naar Gelderland.

Dit wordt onze jubileumreis en daarom extra korting ! En…voor de ledenprijs mag je nog iemand meenemen die geen lid is!

We gaan naar de Botanische tuinen Belmonte waar we een rondleiding krijgen en naar Bea’s hof te Valburg. Dit is een hortensiakweker.

De dag is geheel verzorgd, met koffie, thee en lunch.

Voor de busreis moet je je aanmelden. Kijk in het Lelyblad van december 2022 of op lelystad.groei.nl onder activiteiten voor meer informatie.