Activiteiten & Actueel

Verslag Tuinenreis 2012 naar Brabant, Limburg en Belgie

Dag 1, 22 juni

Zoals altijd was iedereen op tijd en vertrokken we een paar minuten na half acht. Voor vertrek wordt er wat afgezoend en handen geschud, ook de “nieuwe” deelnemers aan de reis (de familie van Zijl) werden daar volop in betrokken. Dat met elkaar maakt dat we een voortreffelijke groep hebben. Gerrit de prima chauffeur maakte dat niet vaak mee zei hij na afloop van de reis.

Zonder fileleed kwamen we mooi op tijd bij station Prinsenbeek in Breda aan waar de laatste deelnemers (10 deelnemers en Dorien onze vaste en geweldige reisleidster) al stonden te wachten. Weer handen schudden en veel zoenen, want je hebt elkaar bijna een jaar of langer niet gezien. Een paar jaar had ik de heer en mevrouw Greuell niet gezien (tijdens de Zuid-Wales reis had ik geen afscheid van hen kunnen nemen), maar nu waren ze er weer bij. Meneer Greuell duidelijk minder vief dan een paar jaar terug, maar wat wil je met 86 jaar.

Daarna op weg naar de eerste tuin van deze reis, tuin de Meulenwiel van de fam. Van de Wiel in Best. Gelijk koffie met wat erbij, een voorproefje van wat ons te wachten stond (veel vlaaipunten), maar wel eerst even om het hoekje de tuin inkijken en wat ik zag stond me aan. Dus het koffiedrinken moet niet te lang duren, iedereen stond te trappelen om de tuin in te gaan.

De eerste aanblik vond ik geweldig, een prachtige grote vijver met een mooie beplanting daar omheen en van allerlei kunstigs erbij. Ook een stukje rotstuin en een rotstuinmuur die beide mijn speciale belangstelling hadden. Een enkeling kon sommige stukjes van de tuin niet waarderen omdat ze de groepen te klein vonden. Daar had ik geen moeite mee omdat ik net als de familie van de Wiel een plantenverzamelaar ben. Er waren meer soorten vaste planten (+/- 1500 soorten vaste planten) in de tuin dan in onze tuin (+/- 1000 soorten) maar de tuin was dan ook +/- 2300 m2 groter dan onze tuin. Ik heb van de tuin genoten, maar er is een limiet aan de tijd dat je in de tuin kunt zijn.

We moesten ook nog ons hotel het Best Western Hotel in Slenaken opzoeken en om +/- half acht zaten we daar aan een heerlijk diner en een glaasje van het een of ander dat Alie ons namens de afdeling aanbood. Een geweldige dag en buiten de mooie tuin is er heel wat afgepraat na hernieuwde kennismakingen.

Gerrit Vink

Klik hier om alle foto's van de reis te bekijken.

Dag 2, 23 juni

's Morgens om negen uur na een lekker ontbijt op weg naar Diepenbeek. Hier werden we verwelkomt door mevrouw Meeuwissen van tuin De Bojem. Wat een schitterend geheel. Vlak bij huis een tuin met veel grote groene planten, verder de tuin in tuinkamers, o.a. een rozentuin met heerlijk geurende rozen, een witte tuinkamer met vier buxusvakken die beplant waren met op elkaar afgestemde planten qua bloeiwijze, op dezelfde manier een gele tuinkamer en een vlammende tuin. Alles een lust voor het oog.

Daarna werden we nog verrast door een tuindeel met een prachtige dubbele border in paarse tinten en donkerrode accenten. Opa van 90 verzorgde de moestuin die er als een plaatje bij lag. Een fantastisch begin van de tweede dag.

Hierna richting Zonhoven voor de tuin van de familie Vandecruys-Frederix.De heer Vandecruys gaf een korte uitleg over het ontstaan van de tuin. De tuin was open van opzet met een enkele open tuinkamer, in de vorm van hagen en heesters met elk een eigen sfeer in indeling. Veel mooie vaste planten als hosta´s, hemerocalissen, rozen, clematissen en gezellige zitjes door de tuin heen. Ook aan de inwendige mens was gedacht want er was koffie met een heerlijk stuk vlaai. Dus dat was dubbelop genieten.

De lunch werd genuttigd in brasserie De Hortus in Zonhoven. Een heerlijke lunch met tomatensoep en kipspies met salade en frites. Goed gevuld op weg naar Klimmen voor de laatste tuin.

Een fraaie gerestaureerde Limburgse hoeve. Hier ontvangen door de drie heren die dit schitterende plekje, de boerderij en omliggende tuin, hebben omgetoverd tot een schitterend geheel. Veel leuke nieuwe ideeën, zoals een klimroos opbinden tot een stamroos en stamrozen tussen twee hagen van verschillende hoogte zodat de rozen boven de eerste haag uitsteken. Wat een mooi effect. Een mooie natuurlijke vijver en vanuit elk punt in de tuin een open uitzicht op het omringende land waardoor de tuin een heel ruimtelijk gevoel gaf. En weer koffie met cake!

Een schitterende dag met prachtige tuinen en terug in het hotel weer een heerlijk diner. Een schitterende dag met heel veel mooie indrukken en weer ideeën voor de eigen tuin.

Alie Unij

Klik hier om alle foto's van de reis te bekijken.

Dag 3, 24 juni

Na twee mooie zonnige dagen en veel genieten van de mooie tuinen, gingen we op pad naar Houthalen. Het weer was somber, wat regenachtig. Toen we in de tuin waren van de fam. Cluyssen begon het te regenen, soms hard en vluchtte een ieder naar een schuilplek, soms niet zo hard en hebben we toch nog de hele tuin kunnen zien. Zeer mooi aangelegd en bijzondere hoekjes en planten. Het was duidelijk dat deze mensen met veel hart en ziel de tuin hebben opgebouwd en aangelegd. Ook waren er veel mooie grote beelden (ik vraag me altijd af hoe men daar toch aan kan komen, hebben jullie dat ook ?).

Hierna op naar de lunch, met recht een Bourgondische maaltijd, die ook nogal uitliep. Op weg naar de volgende tuin in Heusden - Zolder. Het weer was ons niet gunstig gestemd, het regende en regende. Als niet fotograaf zijnde heb ik maar de paraplu opgehouden voor een ras fotografe, zo help je elkaar ook nog eens. Het was te zien dat ook deze tuin met veel liefde is aangelegd en onderhouden, met ook weer bijzondere plekjes en hoekjes.

Hierna hebben we onze weg vervolgd naar Schimmert, naar Marni 's kwekerij. En daar sloeg bij zo goed als iedereen de kooplust toe. Ik heb ook nogal wat gespendeerd, de rozen waren oh zoooo moooiii en staan inmiddels in mijn tuintje.

Hieronder geef ik weer wat in een streekkrantje stond over Marni 's kwekerij:

Aan de rand van Schimmert, op een steenworp afstand van het Pieterpad liggen de tuin en kwekerij van Marni 's, een oase van schoonheid en rust. Op smaakvolle wijze zijn ca. 1500 verschillende soorten vaste planten, rozen, clematissen en siergrassen gecombineerd tot een groot bloemenparadijs. Door de beschutte liggen wordt alles bijzonder groot en uitbundig en is een tuin ontstaan met een Engelse uitstraling. Dit jaar is een 30 meter lange en 3 meter hoge rozentunnel aangelegd. De grote natuurvijver vormt het middelpunt van het terrein en de vele lelie's, kikkers en salamanders zorgen ervoor dat geen gebruik gemaakt hoeft te worden van bestrijdingsmiddelen. Genieten van dit "puur natuur " kan van woensdag tot en met zaterdag. De tuin is gratis toegankelijk.

PS. Tegenover deze kwekerij is een hele leuke winkel, met antiek, brocante en hebbedingetjes.

Annet v.d. Meulen

Fam. Hermans-Jochems, Zolder

Klik hier om alle foto's van de reis te bekijken.

Dag 4, 25 juni

Na het heerlijke ontbijt zitten we om 8.30 uur al in de bus, voor de reis naar huis. Maar eerst nog een paar tuinen natuurlijk. De eerste is ook weer een privétuin: het Francrever Höfke van de fam. Notermans in IJzeren-Sibbe. De heer Notermans leidt ons rond door de verschillende tuinkamers en weet heel veel te vertellen over snoeien, bemesten etc. (ieder heeft zo zijn eigen methode) het ziet er allemaal heel mooi en verzorgd uit. In de tuin staan her en der grote en kleinere ornamenten van steen, ‘s Winters werkt de heer Notermans namelijk aan een andere hobby; het bewerken van mergelsteen.

Mevrouw heeft ondertussen de koffie met wafels klaargezet en het winkeltje geopend, naast mergelstenen appeltjes, insectenhotels etc. zijn er ook zaden uit eigen tuin voor de liefhebbers.

Daarna gaan we naar Liessel, naar de Tuin Zonder Naam in Brabant. Een grote tuin verdeeld door zeer strak gesnoeide hagen, met een grote verscheidenheid aan planten, bomen en grassen. Ook hier weer een zeer enthousiaste eigenaar, die over het ontstaan van de tuin vertelt en ons ook rondleidt. Ook hier zijn allerlei snuisterijen en hebbedingetjes te koop. In een grote tent wordt de lunch geserveerd, Wow!!! Het kan niet op en voor vertrek ook nog gauw een stuk overheerlijke vlaai. Omdat het te vroeg is om al naar Breda te rijden, gaan we een wandeling maken in het oude vestingstadje Heusden.

Daarna de rit naar Breda voor het afscheidsdiner in restaurant de Boswachter, het afscheid nemen begint hier al, anderen stappen uit bij NS station Breda-Prinsenbeek, dan op naar Lelystad, waar we vóór 22.00 uur aankomen. We kunnen terug kijken op een mooie reis met een goede chauffeur, ervaren reisleider, een prima hotel, mooie tuinen met bevlogen eigenaars en een gezellig gezelschap.

Cobie van Maren

Francrever Hofke, IJzeren-Stibbe

Tuin zonder naam, Liessel

Mar
Actie tegel eruit en plant erin Intratuin BEEMSTER
Beloond voor wachten op de zon