Activiteiten & Actueel

Tuinenreis 2010 'Tuinen zonder grenzen'

Een verslag van dag tot dag

Klik op de foto's om ze te vergroten.

Dit jaar werd voor de 11e keer een tuinenreis georganiseerd. Het reisdoel was deze keer Duitsland en Luxemburg. Deze vijfdaagse 'Tuinen zonder Grenzen' reis vond plaats van 10 t/m 14 juni 2010. Hieronder vindt u een uitgebreid verslag van dag tot dag.

Dag 1 - donderdag 10 juni

Met de ruitenwissers van de bus aan gingen we vanuit Lelystad op reis via België en Luxemburg naar Saarland. We reden via de grensovergang Hazeldonk waar naast onze trouwe en vaste reisleidster Dorien en nog een aantal medereizigers instapten en ons gezelschap compleet maakten. Inmiddels was het droog geworden. De snoeppot ging voor de eerste keer de bus rond terwijl het mooie landschap zijdelings aan ons voorbij gleed en Dorien ons een en ander vertelde over de reisomgeving.

De eerste tuin die we bezochten was de: “Kuenstlergarten” in Wiltz in Luxemburg. Deze tuin van 2,5 ha is ontstaan vanuit een verwaarloosd stuk grond. Momenteel wordt deze tuin samen met gehandicapten en werklozen onderhouden. Vooral kunstwerken zijn dominant aanwezig in deze tuin. Met financiële middelen van de EU en gemeenten is dit een projectmatige aanpak geworden.

In deze terrassentuin vielen vooral het gebruik van lokale leisteen en water op afkomstig van terplekke aanwezige delfstof en waterbronnen.

Garten der Sinne een echte thema tuin. De tweede tuin van deze dag lag in het Deutsche Saarland in de plaats Metzig.

Het is een tuin die vooral kenmerkend is voor de meer in Duitsland voorkomende thematische aanpak. Het is geen tuin die in tijd tot stand is gekomen bij iemand als privetuin maar door een projectmatige aanpak van een plan is ontstaan.

Er is een ontvangst- en bezoekersgebouw met shop en een kleine collectie planten voor de verkoop.

Deze tuin van 2 ha is groot en ruim opgezet met diverse thema’s zoals zintuigen: zien, ruiken, voelen en klank. Daarnaast worden er verschillende themadagen georganiseerd.

Het is een tuin van nog maar enkele jaren oud en wordt gekenmerkt door drie waterpartijen die de plantenevolutie in drie fases uitbeelden. Verder zijn er 11 tuinkamers met verschillende thema’s en kleuren.

Ook dit was een heel bijzondere tuin en totaal anders als de eerste tuin die we bezochten.

Na een lange reisdag zet onze buschauffeur Nico de bus stil bij het hotel Scheidberg. Een prachtig en hoog gelegen hotel ergens buitenaf gelegen in Wallerfangen nabij Saarlious.

Na onze kamers te hebben ingenomen waren we voldaan toe aan een diner dat overigens perfect bleek te zijn. Voldaan gelaafd en gespijzigd gingen we naar onze kamers. Zoals we vanouds van Groei & Bloei Lelystad gewend zijn.

Truus en Peter Neessen

Klik hier voor alle foto's van de eerste dag van de reis

Dag 2 - vrijdag 11 juni

Na een natte, onrustige nacht, met veel onweer, maar wel in een prachtig hotel, vertrokken we naar de eerste tuin. De privétuin van Frau Dittgen in Schmelz. De bedrijfstuin werd gerenoveerd, dus die konden we niet bezoeken.

We werden onthaald op heerlijke koekjes, koffie en/of thee, die stonden op een prachtige gedekte tafel vol citroenen (uit de tuin?). De klassieke muziek klonk uit het huis en op een tafeltje lag een net verschenen boek over de tuin. Het was een symmetrische, formele tuin, met vakken omgeven door diverse soorten Buxus- en Taxushaagjes, opgevuld met rozen en lavendel. Overal stonden leuke beeldjes. Een prieel hing vol met de roos Adelaide d’ Orleans en Blush Noisette.

Vervolgens reden we naar het keramiekmuseum van Villeroy en Boch in Mettlach. We keken naar een informatieve film en bewonderden het serviesgoed wat prachtig gepresenteerd werd. De lunch gebruikten we in de nabijgelegen Abteibrouwerij. Een salade met een kop er op!!!

We reden naar de Saarschleife en bewonderden het prachtige uitzicht. Wat een schoonheid!

Als laatste bezochten we de tuin van Frau Hildegard Weyand in Rehlingen. Het huis lag hoog en de tuin dus ook. Een terrasvormige tuin met prachtige rozen en allerlei gezellige zitjes. We werden verrast met een glas citroenverbena. Er was een heel leuk klein moestuintje en achter de heg een grote wilde-bloemenweide.

Marja Decae

Klik hier voor alle foto's van de tweede dag

Dag 3 - zaterdag 12 juni

We verlaten het mooie hotel Scheidberg in Duitsland waar het goed toeven was en rijden richting Luxemburg voor ons eerste tuinbezoek In Niederanven voor een bezoek aan de terrassentuin van Frau Rita Streitz. Het is licht bewolkt 18 graden en het regent een beetje, maar bij aankomst in de tuin hebben we geluk en is het droog. Rita houdt van bijzondere geurende planten, een salie met mooie diep blauwe bloemen in pot siert het terras, haar lievelingskleur is blauw zo lees ik in het tuintijdschrift waar ze met een artikel in staat over haar tuin. De hoogteverschillen maakt de tuin bijzonder waar je trapsgewijs van de een naar de andere tuin klimt. Mooie combinaties van grote Alliumbollen met Hosta’s in de buxusperken en opvallend was de Roze Flomis Amazone met rode bloemstelen in een hellende kleurige border, zelf heb ik hem ook pas geplant hopelijk wordt hij bij mij ook zo mooi. Het zicht op de tuin van waar ook van onder naar boven of om gekeerd is fascinerend. Ook Rita wilde graag het artikel van mij ’Ode aan de Buxus’ wat  in Land Leven staat bekijken en was er lovend over.

Ons volgende bezoek is aan het stadscentrum van Luxemburg met mooie gebouwen en vergezichten om te fotograferen en terrassen om lekker te eten en te genieten van de zon inmiddels is het 22 graden.

Nog een tuinbezoek wacht ons vandaag de tuin van de Heer Gilbert Folschette de voortuin is hoofdzakelijk wit bloeiend met veel vingerhoedskruid. Verder wandelend ontplooit zich een tuin die veel weg heeft van een Engelse Manorhouse Garden. Prachtige kleurencombinaties zijn gemaakt met rozen en vaste planten. Gilbert is een bevlogen trotse tuineigenaar die net als ik een echte hosta liefhebber is. Er waren meer dan 100 soorten te bewonderen van mini tot super groot. De gastvrouw had een grote platte cake gebakken waar ze met chocolade een bloem in had gevormd; hij smaakte heerlijk. Een grote Gleditia met stekels op de stam van wel 10 cm lang was een blikvanger. Door de hele tuin waren leuke zitjes aangekleed met hosta’s in pot, ook hier weer veel mooie foto’s  gemaakt.

Daarna vertrekken we naar Hotel Meyer in Beaufort, rijdend door het prachtige Luxemburgse landschap is het genieten van alle keurig onderhouden huizen en tuinen met opvallend veel buxushaagjes en vormsnoei veelal gelegen in opgaande lijn tegen de hoger gelegen huizen. Ons diner was weer heerlijk en de kamer was zo groot dat het de bruidssuite leek, wat een luxe, genieten dus.

Genoten heb ik alle dagen van de reis en weer veel inspiratie opgedaan. Het was heerlijk om voor de derde keer met de club van Lelystad, met deze keer inclusief mijn tuinvriendinnen uit Brabant en België  op reis te zijn, want naast het groengevoel is er ook  de verbondenheid met elkaars wel en wee. Veel dank aan Gerrit, Dorien en Alie voor de organisatie en de goede verloop van deze prachtige reis.

Rozannie Peerenboom

Klik hier voor alle foto's van de derde dag

Dag 4 - zondag 13 juni

Na een heerlijk ontbijt zijn we om 8.30 uur naar de bus gegaan om aan de tuinen van de vierde dag te beginnen. Onze eerste tuin was die van mevrouw Sponville in Dalheim.  Frau Sponville hield even een praatje, maar het eerste wat me opviel waren de grote walnoten die onder de boom lagen.

Daarna viel mijn blik op de enorm grote troggen beplant met rotsplanten, prachtig om te zien. Er stonden vrij veel planten in die me bekend voorkwamen. Door het huis naar de tuin, al moest je dan wel via een moeilijke, uit de rotswand uitgehouwen trap omhoog. Op een paar meter van het huis stond een metershoge rotswand. Die trap was me te machtig, maar buiten het huis om vonden we een makkelijkere trap, dus de mooie tuin was evengoed te bezichtigen voor me.

Daarna naar de Bauerngarten Tuensdorf. Een klassieke boerentuin werd in het boekje van Garden Tours aangegeven, maar ook staat er geschreven dat er getwijfeld wordt of de boeren vroeger wel zoveel tijd aan hun tuin konden besteden. Een mooie tuin, maar mijn twijfel is ook erg groot.

Vandaag is haast geboden, omdat we behalve de Romische Villa Borg nog een tuin gaan bezoeken. Maar eerst naar de Romische Villa, waar we de tuin en de gebouwen bezoeken, maar ook de lunch gaan nuttigen.

In het dorpje Borg bevindt zich een belangrijke archeologische vondst. De restanten van een dorp uit de Romeinse tijd. Voor een groot deel is de reconstructie van het dorp tot stand gekomen en is te zien hoe de Romeinen er leefden. Allemaal interessant, al hadden we de tuin snel bekeken. We hadden trek in een heerlijke lunch. Die werd geserveerd in een vrij hoog gebouw, waardoor het er nogal galmde. Gelijktijdig met ons was er een Duitse groep, waarvan een mevrouw het allemaal te druk werd en ons maande stil te zijn. Dat werkte voor korte tijd, maar daarna werkte het averechts. De manier waarop het gezegd werd kon ons niet bekoren. Toen mevrouw de ruimte verliet, werd er door iemand van onze groep voor haar gezongen.

Na een verder voortreffelijke lunch, op weg naar onze laatste tuin van die dag. De tuin van de heer Roovers. Een van oorsprong Nederlandse mijnheer. Een tuin met heel veel aparte mediterrane planten. Doordat de tuin beschut ligt in een dal, kan de tuineigenaar zijn passie van minder winterharde planten in de tuin, ten volle benutten. Prachtige planten, maar in een voor mij chaotische tuin. Maar er waren planten bij die me erg jaloers maakten.

Gerrit Vink

Klik hier voor alle foto's van de vierde dag

Dag 5 - maandag 14 juni

Na een goede nachtrust en een dito ontbijt verlaten we Hotel Meyer in Beaufort en gaan we op weg naar Nocher; een klein plaatsje nabij Wiltz. Maar voordat we Beaufort achter ons laten, nog even een fotostop bij “Chateau Beaufort”.

We rijden door het mooie Müllerdal in het Saargebied via Diekirch richting Wiltz.

In Nocher bezoeken we de tuin van Frau Anita Schweig-Bourg. We worden ontvangen door een enthousiaste tuinliefhebster. Ze vertelt dat de tuin is ontworpen en ingericht om veel insecten, vlinders, vogels en kleine zoogdieren te lokken.

Een gevarieerde beplanting, omringd door hagen maakt dat de dieren zich op hun gemak voelen. Een kas met heel veel verschillende pelargoniums en geurende geraniums is één van de hoogtepunten in deze tuin. In de kruidentuin, vormgegeven door Buxus, staan veel keukenkruiden. Ook water ontbreekt niet in deze tuin.

De dorst kan worden gelest met diverse drankjes. Deze mooie gezellige tuin en deze geweldige gastvrouw zijn een leuke afsluiting van de “Luxemburgse Tuinen”. Om 11.00 uur vervolgen we onze reis richting België voor de afscheidslunch in Vechmaal.

Na een rit van ongeveer 130 km. zijn we om 13.00 uur bij Herberg “de Horne”. Hier wacht ons een voortreffelijke buffetlunch. Tijdens deze lunch worden de chauffeur en de reisleidster bedankt voor hun inzet en goede zorgen. Chauffeur Nico krijgt een dankwoord van Michiel van Diggelen, en Dorien Striekwold wordt namens de groep bedankt door Alie Willemse; naast een bedankje ontvangen Nico en Dorien een enveloppe met inhoud. Om 14.10 uur vertrekken we vanuit Vechmaal naar Stokrooie.

In Stokrooie gaan we de tuin bezoeken van Dina Deferme. Allereerst krijgen we een rondleiding met deskundige uitleg van Dina Deferme. Ze vertelt enthousiast over de verschillende onderdelen van deze romantische tuin. Bij de ingang een groot gazon met een paar markante bomen, een schaduwtuin, een grote vijver, prachtige borders aan de rand van de grote grasvlakken en aan de rand van de paardenwei. Na de rondleiding is er voldoende tijd voor iedereen om in eigen tempo alles te bekijken. Regelmatig staan er stoelen en bankjes om op te zitten en te genieten van al dit moois.

En dan is er koffie. De laatste tuin van deze tuinenreis is een toptuin en een mooie afsluiting van deze reis. We hebben tuinen gezien in Luxemburg, in het Moezel en Saargebied in Duitsland en in België.

Om 16.45 uur gaan we op weg naar Nederland. Er zijn tijdens deze reis weer de nodige plantjes gekocht. Het is te hopen dat ze de nieuwe eigenaar brengen wat ze er van verwachten.

In Hazeldonk-oost wordt om 18.15 uur afscheid genomen van onze reisgenoten uit het zuiden en westen van ons land.

Om 20.00 uur is de bus weer in Lelystad bij de Koploper.

Na een hartelijk afscheid gaan we met een voldaan gevoel naar huis.

Jurrien Oortwijn

Klik hier voor alle foto's van de vijfde dag

Mar
Actie tegel eruit en plant erin Intratuin BEEMSTER
Beloond voor wachten op de zon